Min første urbex reise utenlands på egenhånd

Ligger i sengen min får ikke sove, tenker på at jeg skal opp tidlig neste morgen. Det er ikke fordi jeg skal på jobb, jeg skal ut på tur. Har tenkt veldig lenge på å dra på en liten reise, å ikke en hvilken som helst reise det måtte være en urban exploring tur!  Jeg har savnet turene med Oslo Underground og kompisene mine der det har blitt veldig lite urbex i det siste og jeg kjente at jeg måtte finne på noe. Samtidig synes jeg det var litt skummelt å dra helt alene til et forlatt sted i et annet land. Jeg brukte en hel natt på å bestemme meg satt foran datamaskinen min og søkte på billetter på norwegian. Tenkte først på Belgia men landet etterhvert på Tyskland. Etter mye grubling og masse frem og tilbake så bare gjorde jeg det jeg bestilte flybilletter til Berlin og da var det gjort. Det var ingen vei tilbake! Når jeg hadde bestilt billettene så kjente jeg en stor lettelse og nervøsiteten gikk over til sommerfugler i magen. Jeg gjorde en del research og fikk hjelp og gode tips. Til slutt fant jeg ut at jeg ville dra til et lite sted som heter Altes Lager og utforske en Sovjetisk militærleir.

Neste ettermiddag gikk jeg på jobb og visste at jeg skulle sove en natt til hjemme, stå opp grytidlig og kaste meg avgårde ned til sentrum å ta flyoget til Gardermoen. Jeg dro hjem pakket lett, tok med meg en sekk.

Pakkeliste:

Stor og liten lommelykt, kamera, linser, kamerastativ, led lys, 3 par sokker, hansker, pc, pass, varm genser, et par ekstra joggesko.

Jeg hadde også bestilt meg rom på et sted I Altes lager, jeg fikk 4 døgn for 1000 kroner så var veldig fornøyd med den dealen! På forhånd hadde jeg sjekket ut togtider og reiseruter til stedet jeg skulle reise til sånn at det ikke skulle bli noe rot på veien. Jeg var redd for mange ting, at det skulle bli vanskelig å komme inn på stedet som jeg skulle utforske, securitas vakter, at jeg ikke skulle finne frem dit. At stedet ikke ikke skulle være verdt å besøke, man vet aldri med forlatte steder. Det fikk bare være nå gjenstod det kun å få noen få timers søvn før jeg skulle opp klokka halv fem og ta Ljabrutrikken ned til byen og sette meg på flytoget.

Sto opp klokka 04:20 i dag morges, spiste et knekkebrød og pusset tennene mine og løp ut av døra. Sitter nå på flytog terminalen og drikker kaffe og spiser en nistepakke jeg kjøpte på Narvesen. Blings fra Gol med cheddar og tomat. Fint skal det være! På Oslo S satt det fler folk og ventet på togene sine alle skulle i forskjellige retninger av forskjellige årsaker. Hadde ikke tid til å filosofere over det. Så noen byduer som hadde forvillet seg inn der også noen satt i taket mens noen trippet rundt mellom benkene der folk satt. En liten gutt matet noen duer med brødsmuler fra matpakken sin.

Har omsider kommet meg gjennom sikkerhetskontrollen. Sitter nå i sete mitt på flyet og venter på at det skal lette. Jeg er litt nervøs for å fly så jeg blir alltid litt svett håndflatene og hjertet slår litt raskere. Jeg ber til og med en liten bønn til Mannen oppi skyene for å forsikre meg om at jeg skal komme meg trygt ned på bakken igjen. Nå sitter jeg her oppi en sånn metalldings med motor som flyr meg flere tusen kilometer på bare en og en halv time det er helt vannvittig å tenke på. Jeg bestiller meg to glass rødvin for sikkerhets skyld bare for å roe flynervene litt.

Vi lander med et brak i Berlin, det var en hard landing resten av rødvinen i glasset mitt havner på buksa mi, godt jeg har svart bukse da ser ingen den flekken! Det tar alltid litt tid og komme seg ut av flyet og ut av flyplassen. Så når jeg endelig sitter på et tog på vei innover mot Berlin sentrum er jeg glad og og spent på hva de neste dagene vil bringe. Jeg tenkte først å traske litt rundt i Berlin å titte litt. Har skjønt at Berlin er en stor by så det er ikke bare å gå fra den ene enden til den andre. Jeg valgte meg ut en spesiell bydel jeg ville besøke. Prenzlauer Berg og kollwitz Platz dit var planen å dra. Jeg hadde lest om en Cafe som Het Anna Blumes, de skulle visst ha veldig god frokost. Så jeg håpet å finne den. Jeg gikk og rota litt rundt på Alexander Platz en stund helt til noen nhjelpsomme folk hjalp meg i riktig retning. Da jeg så gater med brosten, tea shops, små koselige designer butikker, bruktbutikker, fruktmarked, koselige cafeer og bakerier. Gamle bygårder med balkonger hvor det vokser solsikker og det henger blomsterkasser med forskjellige blomster i. Jeg forstår raskt at jeg er der jeg skal være. Bydelen minner litt om Grunerløkka. Det viser seg faktisk at dette strøket jeg var i pleide å være en arbeiderstad men har blitt til et trendy hipsterstrøk. Nesten litt som det som har skjedd med Grunerløkka. Før jeg vet ordet av det står jeg utenfor her.

Jeg dro selvfølgelig innom for å spise frokost. Bestilte meg en frokost som heter Anemone. Den besto av nybakt brød, hjemmelaget syltetøy, kremet geitost, reker i dill, en frisk deilig salat, eggerøre røkt laks og pickles. Det var kjempegodt!

Det var fortsatt tidlig på formiddagen så jeg følte at jeg kunne fortsatt utforske Berlin litt til.

Jeg fant dette her og det synes jeg man burde begynne med i Norge, det er jo genialt!

Bøker som reiser mellom folk, noen er lei en bok eller har lest den så mange ganger også legger de den her også vandrer den til noen andre. Det likte jeg godt!

Jeg Begynte å bli lei av å traske rundt og fant meg et vannhull der jeg kunne slukke tørsten og det smakte med tysk øl! Så bestemte jeg meg for  å legge Berlin bak meg og fortsette ferden videre. Jeg fant et tog som jeg skulle ta til Berlin Wansee. Selvfølgelig klarte jeg å ikke komme meg av i tide. Så jeg endte opp i Potsdam. Jeg skulle nemlig bytte til et annet tog som skulle ta med direkte til Altes lager derfra. I Potsdam ble jeg time og ventet på en buss som skulle ta meg til Mischendorf. Der kunne jeg hoppe på et tog som tok meg dit jeg skulle. Jeg fant meg selvfølgelig et vannhull i Potsdam hvor jeg kunne slukke tørsten der også mens jeg ventet på at bussen min skulle komme.

Da jeg endelig satt på riktig tog og var på vei dit jeg skulle møtte jeg en hyggelig mann og vi kom i prat Han hadde bodd i Berlin og var derfra men hadde flyttet til Juterbog som er byen ved siden av der jeg skulle være. Han var historiker. Jeg fortalte han om reisen min og hva jeg skulle og han begynte å fortelle meg historien om Altes lager. Det var fantastisk å få litt mer historie rundt det stedet jeg skulle besøke. Jeg kjente at det nærmet seg nå, snart var jeg der snart starter det virkelige eventyret.

Der ble jeg møtt av denne gjengen

Hun her har bodd i Altes Lager hele sitt liv og hun fortalte meg at det ikke var så mye å gjøre der men hun likte seg godt der for folkene som bodde der de var ekte! Og de tilbød meg øl! Og sendte meg i riktig retning mot stedet hvor jeg hadde rom.

Skulle ønske det var her...

tenkte jeg

det var det ikke da jeg kom frem til treuenbrietzner str. 23 måtte jeg se engang til om det virkelig var nummer 23. Det var det.

I dette knallgule huset skulle jeg bo, det var i tillegg en spillehall i første etasje.

Altes Lager er et lite sted hvor folk bor i fredelige og rolige omgivelser, det finnes ingen barer der og ingen pub. Kun en butikk som stenger klokka åtte om kvelden. Det er en bank der og en frisør og en liten veikro som en familie driver, de lager veldig god døner kebab. Det første jeg gjorde var å gå i butikken for å kjøpe brød og pålegg så jeg hadde frokost neste morgen. Der etter gikk jeg på pensjonatet ved siden av som het Est Lust og spiste middag og drakk vin! Både vinen og maten var fantastisk god! Menyen var på tysk og nesten ingen folk i Altes lager snakket engelsk. Så det bød på noen utfordringer. Samtidig var det litt kult på en måte også for det betydde at jeg var langt fra turister og langt fra storbyen Berlin. Det var en drøy time fra Berlin men det føltes ut som jeg var langt ut på landet. Det var som å komme til en døsig liten landsby, der folk kjenner hverandre, man hører fuglesang fra skogene som omringer stedet, og ser de høye hvite vindmøllene strekke seg mot himmelen, de hvite propellbladene som går rundt. Folk satt i hagene sine eller på verandaene sine. Folk elsket også å sykle gamle og unge de syklet rundt.

Siden menyen var på tysk slet jeg litt med å finne ut hva jeg skulle velge... men de på bordet ved siden av meg snakket litt engelsk så de hjalp meg. Jeg spurte om de hadde villsvin for det har jeg alltid hatt lyst til å prøve. De hadde villsvin schnitzel så jeg gikk for det. Restauranten på pensjonatet stengte klokka ti så jeg gikk opp på rommet mitt å satt meg ned og drakk et par glass rødvin til mens jeg satt litt på computeren min. Utenfor gikk det en vei og trailere kjørte forbi hele natta denne veien var en del av ruta deres på vei til Berlin. Det gikk ingen busser og tog etter klokka åtte på kvelden. Til slutt gikk jeg og la meg for jeg ville komme meg tidlig opp neste dag. Jeg ville spise frokost raskt og drikke kaffe. Så skulle jeg utforske Millitærleiren. Nå startet det store eventyret det jeg hadde kommet hit ned for! Hadde sommerfugler i magen og var veldig spent!

Her nede er det 37 grader og veldig varmt og dette var inngangen til dette fantastiske stedet jeg skulle utforske det var en skikkelig deilig følelse å gå opp denne rustne metallstigen. Uten å vite hva som ventet på andre siden, bare vite at et eventyr lå foran meg! Jeg er så glad for at jeg dro hit og så glad for at jeg turte å hit alene. Det er en helt spesiell følelse å gå rundt på et så stort forlatt område helt alene man får virkelig tid til å kjenne på følelsen av å bare være der å ta inn over seg alle inntrykkene man får. Dette blir første del av min reise dere har mye mer å se frem til. Jeg skal skrive om historien til dette stedet og jeg skal fortelle dere hvordan det føltes å gå rundt der inne. Så dette er bare begynnelsen på en reise inn på et sted som de fleste ikke har vært eller sett eller opplevd. Jeg gleder meg til å ta dere med på min reise inn i fortiden, inn i det vakre forfallet, inn i et annet univers som heter urban exploring og som for de fleste er helt ukjent hva innebærer. Jeg ønsker å fortelle dere hva det betyr for meg og hvorfor jeg gjør det og hvorfor jeg elsker det så høyt! Vi ses snart for er allerede i gang med andre del av denne serien.

Se videoen jeg har lagt ut den er starten på eventyret og i neste innlegg blir det masse fete bilder og flere videoer kommer i morgen!